Detta är NSPM

Jämställdhetsmyndigheten ska på nationell nivå samordna arbetet mot människohandel. Den nationella samordningen mot prostitution och människohandel (NSPM) finns därför på Jämställdhetsmyndigheten.

Samordnar arbete

Jämställdhetsmyndigheten ska på nationell nivå

samordna arbetet mot människohandel.

Den nationella samordningen mot

prostitution och människohandel (NSPM)

finns därför på Jämställdhetsmyndigheten.

Prostitution

Prostitution är när en person köper eller säljer

sexuella tjänster mot ersättning.

Ersättningen kan vara pengar,

men även varor eller tjänster som alkohol,

boende, presenter eller resor.

Att köpa sexuella tjänster är förbjudet

i Sverige sedan 1999 då den så kallade ”sexköpslagen” infördes.

Sverige vad då först i världen med att

kriminalisera köp av sexuella tjänster.

Människohandel

Människohandel innebär att gärningspersoner,

genom falska löften eller hot,

lurar in och flyttar på människor

för att utnyttja dem.

För barn krävs inget vilseledande eller hot

för att det ska vara människohandel.

Ofta sker människohandel mellan olika länder, men det kan även ske i Sverige.

Som nationell samordnare ska man:

  • Samarbete med myndigheter och andra organisationer
  • Ge stöd och kunskap
  • Arbeta för att prostitution och människohandel inte ska finnas

VILL DU HÖRA AV DIG TILL OSS PÅ NSPM VID JÄMSTÄLLDHETSMYNDIGHETEN?

Du är välkommen att höra av dig om du har en fråga till oss!

Vill du ringa?
Telefonnumret till vår växel är 031-392 90 00

Vill du mejla?
Vår mejladress är nspm@jamstalldhetsmyndigheten.se

Vill du skriva din fråga i ett brev?
Skicka ditt brev till:
Jämställdhetsmyndigheten
NSPM
Box 73
424 22 Angered

Skulle du vilja göra ett besök hos oss?
Vi behöver veta det i förväg i så fall.
Vårt kontor ligger på Angereds torg 9 i Angered.

Publiceringsdatum: 16 mars 2023

Senast uppdaterad: 11 juni 2024