Vår kampanj Låt inte tystnaden tala prisas
Under Publishinggalan utsågs myndighetens kampanjfilm Låt inte tystnaden tala till vinnare i kategorin Lilla Publishingpriset, för utmärkt kommunikation till en ung målgrupp.
Kampanjen Låt inte tystnaden tala lanserades hösten 2023 under EU:s dag mot människohandel. Den syftar till att fler ska våga säga ifrån och agera mot sexuell exploatering.
Nomineringen till priset lyder: För en effektiv och väl genomförd film som förmedlar sitt budskap utan att moralisera.
Varför vann filmen pris?
– Vi lyckades skapa innehåll som berör och väcker känslor, vilket gör att vårt budskap når fram. Frågan om att förebygga sexuell exploatering är viktig och angelägen. Med vår kampanjfilm visar vi att alla har ett ansvar och kan säga ifrån, säger Sanna Schiller, kommunikationsstrateg på myndigheten.
Kampanjfilmen togs fram i samarbete med myndighetens kommunikationsbyrå Granath och produktionsbolaget Bleck Out.
– Vi har valt att använda ett delvis nytt grepp där vi riktar oss mot omgivningen och uppmanar till tydlig handling. Många andra kampanjer arbetar bara med medvetandehöjning men för att skapa förändring behöver kampanjer även ge stöd i vad mottagaren kan göra annorlunda, säger Sofie Kindahl, utredare på myndigheten.
Tidigare informationskampanjer som berör sexuell exploatering har fokuserat på förövarna. Det gjorde inte denna. Varför då?
– Att betala för sexuella handlingar är olagligt och de allra flesta håller med om att det är fel, men det är inte alltid lätt att vara den som riskerar att skapa dålig stämning genom att säga ifrån till vänner eller kollegor. Därför valde vi att fokusera på omgivningen genom att ge tips om hur man kan göra när en kompis eller kollega börjar prata om att köpa sex. Vi vill stärka killar och män med kunskap och argument, säger Sanna Schiller.
Fokus på att skapa beteendeförändring
Kampanjen vilar på forskning och utvärderingar som visar att omgivningens reaktioner har stor betydelse.
– Vi ser att det finns större potential till förändring genom en så kallad åskådaransats. Personer som utnyttjar andra i prostitution vet ofta om att det är olagligt och de visar sällan empati för den som utsatts. De kommer inte förändra sitt beteende genom en kampanj. Det är däremot lättare att stärka de 9 av 10 män som aldrig betalt för sexuella handlingar och som redan tycker det är fel, men som inte har tänkt på varför det kan vara viktigt att säga ifrån mot vänner och kollegor, säger Sofie Kindahl.
Fakta Publishingpriset
En årlig jurybedömd pristävling för annonser, digitala publikationer, filmer, webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker. Lilla Publishingpriset uppmärksammar utmärkt kommunikation till en ung målgrupp. Läs mer om priset.
Publiceringsdatum: 6 november 2024
Senast uppdaterad: 7 november 2024